Echt te vaak Mac’ken & Los in Wellington - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van guido overzet - WaarBenJij.nu Echt te vaak Mac’ken & Los in Wellington - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van guido overzet - WaarBenJij.nu

Echt te vaak Mac’ken & Los in Wellington

Door: Guido Overzet

Blijf op de hoogte en volg guido

18 Januari 2011 | Nieuw Zeeland, Wellington

Ha mensen!
Dit blog plaats ik als het goed is terwijl we op de boot naar het zuider eiland zitten. De eerste drie weken Nieuw Zeeland zitten er al op. We hebben in ieder geval genoten van het noorder eiland en mooie dingen gezien. Het zuider eiland schijnt nog mooier te zijn, dus ben benieuwd…

12-01-2011 Trapdag
Wat lag dat bedje lekker zeg, toen ik er vanochtend uit moest. Eindelijk weer onder dekens, i.p.v. in een lakenzak of in m’n slaapzak. Lekker zacht matras, geen harde stukken in m’n rug, of juist compleet wegzakken in schuimrubber… We moesten ons huisje verlaten, balen, want dit was de beste plek waar ik tot nu toe de nacht heb doorgebracht. Lekker gezellig van hout. Alles voor handen en je hoeft niets te delen met vreemde mensen. Je eigen badkamer, keuken, woonkamer met t.v., wasmachine en je kunt alles overal veilig neerleggen. En dat voor maar $25,- per nacht. Maar goed, het reizen gaat verder.

Vandaag was ’t trapdag, d’r moesten kilometers gevreten worden. Zo’n 450 in totaal. Dit deden we door iedereen een uur te laten rijden, zodoende wisselde je steeds van plek. Wel weer prachtige uitzichten gehad. Uiteindelijk aangekomen in Carterton (of zoiets), waar we op een camping zitten voor slechts 15 dollar per man. Ik verwachtte dus het ergste, maar het is een prima hokkie. Er staan drie stapelbedden in, waardoor we bijna allemaal beneden kunnen slapen (Rob moet boven Michel, want die had de afgelopen nachten z’n queensize bed in z’n eigen kamer). Na ’t uitpakken bleef Joep ff chillen en ging ik met Michel en Rob de hort op. FF een kleine wandeling gemaakt (half uurtje) en daarna naar de Mac geweest. Je kon een Mega Big Mac bestellen (vier stukken hamburger i.p.v. twee), dus die moesten we ff proberen. Daarna boodschappen gehaald.

Voor avondeten weer hamburgers gegeten, met voor mij als aanvulling twee maïskolven. Michel en Rob hadden dus net als ik al een volledige maaltijd op bij de Mac, en wisten alsnog 6 hamburgers de man weg te werken. Respect! Ik hield ’t op anderhalf, samen met de maïs. Na ’t eten een tijd zitten kletsen met Nieuw Zeelanders die ons vertelden wat er allemaal op ’t zuid eiland te doen is. Tevens de hele avond besteed aan ’t uploaden van m’n foto’s, want ’t waren er nogal wat. Vroeg naar bed, want ’t regende en was koud. Je kunt niet alles hebben…

13-01-2011 Wijnroute
Een nadeel van het reizen met z’n vieren is dat je samen in een klein hokkie slaapt. Als er dan een wakker wordt is het gedaan met je nachtrust. Vanochtend had Joep bijvoorbeeld een Skype afspraak staan met z’n familie, dus om half acht ging de wekker. Hij deed ’t erg goed, was namelijk heel stilletjes. Alleen de deur kraakte nogal, dus dat was al genoeg. Toen liet Michel ook nog ’s twee harde scheten en was iedereen wakker…

Na ’t uitchecken de spullen ff laten staan, want we gingen een rit maken naar Castle point. Een klif waar een vuurtoren op staat. Erg mooie omgeving, dus gave foto’s kunnen maken. We hadden de bagage achtergelaten om te anticiperen op een slechte weg, maar dat viel gelukkig wel mee. Terug op de camping spullen ingeladen en verder gereden. Natuurlijk ff een lunch gehaald bij de Mac. Tijdens ’t rijden viel ’t Rob en mij op dat Joep en Michel soms net een getrouwd stel zijn, zo leuk hoe ze zitten te discussiëren in die auto. Over ’t navigeren, of over andere dingen. Dan zijn ze ’t weer ’s niet met elkaar eens, wat erg grappig is. Dit verhaal werd compleet gemaakt toen we aankwamen bij de volgende camping. Er stond namelijk maar een stapelbed, en een tweepersoonsbed. We gingen kaarten trekken om de verdeling. Ik had een A’s, dus mazzel want ik mocht onderin het stapelbed. Rob ging bovenin. Dit betekend dat ons stelletje vannacht naast elkaar mag slapen. Gelijk maar ff een foto gemaakt van hoe ze naast elkaar liggen…

We zitten nu in Martinborough, een plaats die bekend staat om zijn wijnstreken. Aan het einde van de middag dus maar ff de hort op gegaan en flink wat wijntjes wezen proeven. Lekker hoor! Gelijk maar een fles meegenomen. Daarna vlees gehaald voor ’t barbecueën, een compleet pakket voor dertig dollar. Op de camping hadden we Wifi, dus ff gekeken voor een ticket naar Melbourne i.p.v. Sydney, om alsnog met de jongens mee te kunnen. Dit kostte me driehonderd dollar extra, dus maar besloten om toch op sydney te vliegen en vanuit daar nogmaals een nachtbus naar Melbourne te nemen. Vanuit daar gaan we weer met de auto terug naar Sydney. Lekker omslachtig, maar ’t is makkelijker om de auto in dezelfde staat op mijn naam over te laten schrijven en ’t schijnt een mooie route te zijn die ik wel graag wil zien. In Sydney halen we Rob weer op, gooien we de jongens af op ’t vliegveld en dan vertrekken Rob en ik richting westkust. Waarschijnlijk kopen we een tentje om wat goedkoper te kunnen overnachten dan we nu gewend zijn.

Het bbqen viel tegen, ’t vlees was niet te eten. Ze hadden het in mint-marinade gelegd. Nu ben ik gek op mint, maar dan in thee of bacardi mojito. Erg jammer, want we hebben een hoop vlees weg gegooid. We hadden vier kilo, maar ik denk dat we er maar anderhalf hebben opgegeten of zo. Morgen maar een vismaaltijd maken. De camping waar we op zitten is klein, maar wel prachtig! Alles is nieuw en schoon. Ook staan we midden tussen de wijngaarden, met een mooi uitzicht op akkers en bergen. Mooi om te zien met zonsondergang. ’s Avonds lekker filmpje gekeken op laptop. Morgen gaan we naar Upper Hut, daar schijnen wat scènes van Lord of the rings opgenomen te zijn. Ben benieuwd, want hoorde vandaag van een aantal Kiwi’s dat daar geen flikker te beleven is… Ach, overmorgen zijn we weer in de stad. Dan gaan we Wellington onveilig maken.

14-01-2011 Gezond leven… Maar niet vandaag!
Mijn rijdag vandaag, lekker door de bergen haarspeldbochtjes nemen. Was een erg mooie route, wat een natuur hier! We gingen tevens een aantal Lord of the rings locaties langs vandaag. Bij de eerste was een mooie wandeling die we gemaakt hebben. Tussendoor lekker in ’t zonnetje gelegen op ’t versgemaaide gras. Ook over een wiebelbrug gelopen, hoog over de rivier tussen de bergen door. Daarna naar de camping gegaan, een klein hokje voor $65,- Maar wel prima verder. Wederom een andere filmlocatie opgezocht (ik zag er verder niets van, moeilijk voor te stellen dat ze hier een film hadden opgenomen). Toen waren we ’t een beetje zat en hebben we in de zon voor ’t huisje zitten lezen. In ’t park naast onze camping (recht naast ’t huisje) hebben ze ook nog een scene opgenomen, dus ook daar ff gekeken.

We hebben onze levensstijl besproken, dus weer afspraken gemaakt omtrent een nieuwe poging om gezond te leven. Zodra we op ’t zuid eiland aankomen gaan we niet meer lunchen bij de Mac. We gaan ‘uit de doos eten’ aldus Rob, oftewel we gaan gewoon weer aan ’t brood uit onze doos met etenswaren. De avonden gaan we gewoon gezonde maaltijden maken. Daarnaast gaan we allemaal nog twee weken geen alcohol drinken (ook onze Robbus doet hieraan mee). Tevens stop ik weer ’s met roken, nu al de vierde keer deze vakantie… ’t komt ooit wel een keertje goed ;-) We hebben ’t in ieder geval erg gezellig met z’n vieren en lachen enorm veel. Ik ben dan ook erg blij om op stap te zijn met deze gasten. Kleine irritaties hou je altijd, maar daar kan simpelweg over gesproken worden. Dat heb je met vier kerels onder elkaar, lekker relaxed!

Omdat er geen potten en pannen op de camping waren hebben we weer ’s bij de Mac gegeten (nu kan ’t nog). Ik blijf ’t lekker vinden, verslavend dat eten! Als ik thuiskom eerst maar ’s aandelen MacDonald’s kopen, zodra er weer wat geld binnenkomt. We hebben d’r zo’n twee uur gezeten, want er was natuurlijk gratis internet. Daarna filmpje gekeken op laptop. We moesten de hele keet verbouwen om ’t met z’n vieren te kunnen zien: matras op de grond, zodat we d’r ook niet meer uit konden. Wel gezellig. Wederom een mooie sterrenhemel hier, zelfs nog een vallende ster gezien! Morgen naar Wellington, ff los…

15-01-2011 Wellington
’t was maar een goeie 30 km rijden naar Wellington, dus daar om half twaalf aangekomen. Leuke stad om te zien, met een mooie zee. ’t Was wel erg winderig vandaag, moest m’n pet vasthouden om ‘m niet van m’n hoofd af te laten waaien. Omdat we te vroeg waren konden we nog niet inchecken. Eerst maar even naar WETA gereden, een bedrijf dat van alles voor films maakt. Bijvoorbeeld wapens en monsters uit Lord of the rings, complete landschappen, noem ’t maar op. Andere films waaraan ze hebben meegewerkt zijn Avatar, District 9, The Chronicles of Narnia en King Kong. Toch niet de minste producties… Erg mooi hoe die mensen dat voor elkaar kregen. Het was een getrouwd stel dat graag creatief bezig wilde zijn. Ze hadden een passie. En door dat te volgen hebben ze een miljoenenbedrijf opgebouwd dat wereldwijd bekend is. Terwijl dit slechts bijzaak is, ze kunnen nog steeds hetgeen doen wat ze het liefste doen. Bewonderenswaardig. Er was een klein museumpje met een tentoonstelling van wat ze zoal gemaakt hadden. Daarnaast hebben we een dvd gezien van alles waar ze aan meegewerkt hebben.

Hierna zijn we naar Mount Victoria gereden, een heuvel die naast de stad ligt. Deze beklommen en vandaar hadden we een prachtig uitzicht op de stad. Vervolgens ingecheckt in ’t hostel en ff gechilled. Daarna ff door de stad gelopen en een hamburger gehaald bij de ‘burger fuel’ keten. Die was goed zeg! Met rode bietjes en ei erop, heel apart. Zat daarna onwijs vol. Daarna filmpje gekeken in ’t hostel, terwijl Robbus voor ons een vijfsterren maaltijd kookte. Vis met spinazie en aardappelpuree, maar dan zoals je het in een restaurant krijgt. Ik moest wel lachen, want Rob had zowat de hele keuken in gebruik. Ook de blikken van de mensen waren erg leuk, toen wij onze nette borden voorgeschoteld kregen… Handig, zo’n chef!

We hadden afgesproken dat de avond drinkavond zou zijn, en we helemaal los zouden gaan. Joep hield zich rustig, want die had hoofdpijn, hij bleef chillen op de kamer. Alleen: bleken we net in een alcoholvrij hostel te zitten, in een stad waarin niet op straat gedronken mag worden! Als je in het hostel drinkt kun je eruit gezet worden, balen! Maar goed, wij hebben toch enige biertjes genuttigd. Daarna lieten we het er niet bij zitten en zijn we naar een ander hostel gelopen waar wel gedronken mag worden, met drie rugtassen vol met bier! Daar gaan zitten en met mensen zitten kletsen. Rob en Michel probeerden nog te gaan stappen, maar Michel werd geweigerd omdat hij z’n korte broek aanhad. Ik was inmiddels als teruggelopen (met een rugtas vol bier, de rest was op), maar werd opgebeld dat ik naar de Mac moest komen. Daar was een hele stoet jonge dronken meiden die ons net voor waren, dus het er maar bij laten zitten (je weet wel, van die soort Engelse dronken meiden. Zien er niet uit, maken een hoop lawaai en weten zelf niet waar ze zijn). De stad was aardig aan het feesten, overal kwamen we dronken mensen tegen die herrie aan ’t maken waren. Op straat, en in voorbijrijdende auto’s. In ieder geval druk zat op straat.

Terug in het hostel buiten gezeten. Daar kwamen we twee dronken Kiwi-meiden tegen waarmee we hebben zitten kletsen. Zij hadden met z’n tweeën een fles wodka opgedronken, dus die waren half van de wereld. Daar nog ff bij op de kamer gezeten, jezus wat een puinhoop. Ik dacht dat kerels erg waren, maar die meiden konden d’r ook wat van! Wel erg gelachen. Michel en Rob zijn nu alsnog met hen aan ‘t stappen, het is twee uur ’s nachts. Ik vind ‘t welletjes voor vandaag en ga lekker m’n nest in.

17-01-2011 Een dagje genieten
Vanwege gisteren werden we pas om half elf wakker. Eerst ff doorgesproken wat de heren deze nacht hebben uitgespookt. Lekker de kroeg in op kosten van de Kiwi’s, da’s ook niet verkeerd. Vervolgens ontbijt halen om twaalf uur. Waar? Bij de Mac natuurlijk. Daarna een stuk door de stad gelopen, mooie, schone stad! Vervolgens de gondel naar de botanische tuinen genomen, die op een heuvel liggen. Vanaf daar naar bededen gelopen en lekker op ’t gras in ’t zonnetje gelegen. Daarna lekker op een terrasje gezeten bij de Starbucks. Heerlijk, want ’t was echt een mooie zomerse dag. Ik had ook nog een mooie deal gescoord, had een fleecetrui gekocht voor 35 dollar, die normaal 150 dollar kost. Zo’n lichtgewicht ding van een goed merk. Relaxed! Die heb ik nodig als ik de Milford Track ga lopen. Toen zijn we naar de bios gelopen en hebben daar de film ‘The tourist’ gezien, met Johnny Depp en Angelina Jolie. Zij is altijd al geweldig om naar te kijken en het taleertalent van Depp maakte het compleet. De film speelde zich voornamelijk af in Venetië, dus was erg leuk om te zien. Heb in ieder geval genoten.

Na de film konden we een gratis maaltijd scoren bij de bar hiernaast. Was lekker! Maar niet genoeg, dus gelijk naar de Mac gelopen om ’t af te maken. Laatste keer de aankomende twee weken… Daarna bier drinken in ’t hostel, want ’t moest op. Ondertussen nog een film gekeken op ’t laptopje en wat spullen opgeruimd. ’t Is nu twaalf uur en we moeten er morgen om kwart voor zes uit om de boot te halen naar ’t zuid eiland, dus wordt een kort nachtje. Ik ben natuurlijk nog niet moe vanwege ‘t uitslapen, dus da’s leuk. Ook zitten we naast een bar-dancing waarbij luide up-tempo muziek gespeeld wordt. Krijg ik altijd energie van, dus da’s nog leuker. De vloer trilt er bij ons in ieder geval goed van. Ga toch maar een poging wagen.

Nog ff wat reacties:

@ Oma van Middelkoop: Ha oma, leuk dat je meeleest. Gaaf dat jullie weer naar Gambia gaan! Hoop dat jullie er deze keer wel een goede tijd hebben. En gedronken hebben we voldoende in Wellington, nu is ’t wel ff genoeg geweest…

@ Piet: Thanx, weer genoeg genoten! Kom ’s een keertje langs, zou ik zeggen… Of wordt hier zelf dealer. Ruimte en fruitteelt zat…

@ Jasmijn: Het wordt een sleur, maar ik heb weer m’n beste foto’s voor je uitgezocht. Hoop dat ’t weer een beetje beter is in Holland. Wij hebben ook gehoord dat er haaien zwemmen in de straten (alleen allemaal verhalen vanuit Nederland). Gaan gewoon lekker de Westkust doen, Oostkust duurt nog een jaar om op te ruimen… Leuk dat je aan me blijft denken!

@ Hank: Goede vakantie gehad? Jullie trouwens ook gelukkig Nieuwjaar! Succes met de sneeuw bij jullie, hoop dat ’t snel over gaat…

@ Hillie: Leuk, daar moet ik ook nog ooit een keertje naartoe dan! ’t Blijven mooie omgevingen, die bergen.

@ Erna: Was lekker gevaarlijk inderdaad, haha! Je moest ’s weten… Hoop dat je dit blog ook weer leuk vond om te lezen. Leer maar goed van Jasmijn, daar ben je nooit te oud voor ;-)

• 18 Januari 2011 - 04:42

Guido Overzet:

Internet is echt waardeloos hier in deze omgevin. Het was niet mogelijk om foto's te plaatsen, balen! Dit ga ik morgen proberen bij de volgende camping...

• 18 Januari 2011 - 05:32

Anke Van Oorschot:

Hee Guido...

Gave verhalen....ik ga eind februari naar noordeneiland.. en vlieg vrijdag vanaf adelaide naar christchurch....dus wie weet zie ik je nog wel....ga alleen de west kust doen denk ik...en daarna richting vrienden van mij die onderin zuidereiland aant werk zijn....
    Ben sinds afgelopen vrijdag alleen...het rondreizen zoals wij deden was niks voor mij....miste het onder de mensen zijn dus nu lekker zelf op pad...hostel hostel en nieuw zeeland auto huren denkik...

Houden wel contact:P

Groetjes Anke

• 18 Januari 2011 - 07:18

Erna:

Jullie hebben een hoop lol, leuk om te horen zo met zn viertjes.
    Leuk om te lezen dat de Tourist een mooie film is, je weet, ik ben een Depp fan, dus ik ga kijken, maar hij moet hier nog uitkomen, maar de reacties in NL waren niet goed over de film, dus ik ben benieuwd.Als hij net zo goed speeld als in de chocolatefactorie Willy Wonka zal het best wel goedkomen.Het is hier K_weer.Liefs en allemaal de groetjes.
    Maken een skypeafspraak.liefs

• 18 Januari 2011 - 09:24

Yvonne:

Hey Guido,

Het blijft leuk om je verhalen en belevenissen te lezen! Leuk hoe je schrijft en geweldige foto´s! Succes met alles, veel plezier en geniet van deze bijzondere tijd.

Liebe Grüße uit Oostenrijk

• 18 Januari 2011 - 16:46

Piet:

Dat die hamburgers niet jullie strot uit komen. Ben dan toch blij met onze afwisseling van het eten. Wij voor de tweede keer zuurkool vanavond,lekker hollands. Maar goed als jullie nog maar veel lol hebben,dat is belangrijk. Dus blijven genieten,maar dat lukt nog steeds wel hoor ik wel

• 18 Januari 2011 - 20:28

Jasmijn:

Zoals je vader al zei; Komen die hamburgers je strot niet uit?? Je zou zeggen dat je al genoeg op heb voor een jaar!
    Ben wel benieuwt naar je foto's, wat natuurlijk maakt dat het verhaal helemaal af!
    Nog steeds niet echt goed weer, maar het word kouder, en dan ook meer zon erbij en als het goed is bijna geen regen! Dat vind ik vele male beter dan 12 graden met de hele dag regen... Word je ook niet echt vrolijk van!
    Nou er is niks op tv, dus ik ga maar eens een dvd friends erin gooien! ;-) Ben je er toch nog een beetje bij, haha!
    Wat moet je moeder van mij leren?
    xxxx

• 24 Januari 2011 - 15:05

Hillie:

Wat zijn die rotsen bij dat Lighthouse Point mooi zeg ! Ik zou er zo naar toe willen. Ennuh....zo'n hangbrug blijft altijd leuk. Mocht je er op schommelen ?