Alleen maar Kiwi's hier! - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van guido overzet - WaarBenJij.nu Alleen maar Kiwi's hier! - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van guido overzet - WaarBenJij.nu

Alleen maar Kiwi's hier!

Door: Guido Overzet

Blijf op de hoogte en volg guido

09 Januari 2011 | Nieuw Zeeland, Taupo

Ha mensen!
Relaxed dat jullie nog steeds m’n blog lezen, vind ik erg gaaf! Ben nog steeds op reis op ’t Noord eiland. Erg mooi, een aanrader voor iedereen! In Nieuw zeeland heb je veel soorten Kiwi’s: de volgels, de vrucht en Nieuw Zeelanders noemen zichzelf ook nog eens zo (met trots!). Heb deze dagen alle soorten mogen ontmoeten… Check trouwens mijn vorige blog ook nog even, want ik heb er nieuwe foto’s bijgezet.

05-01-2011 Onrustig rijden
Mijn eerste rijdag vandaag in Nieuw Zeeland, gelijk een km of 200 mogen rijden. Dat hebben de jongens geweten, want als je snel wagenziek wil worden moet je bij mij in de auto gaan zitten. Ik rij niet slecht, maar stuur nogal abrupt de bochten in en rij wat chaotisch. Rob omschreef het prachtig: ‘onrustig’. Tevens het woord dat nogal vaak terugkwam deze dag. Het rijden ging verder wel goed, hoewel ik ’t spannend maakte door een weg op te draaien op het moment dat het eigenlijk niet meer kon… Het links rijden ben ik inmiddels wel gewend. Het wordt tevens makkelijker, doordat we nu een automaat hebben. We zitten nu in ’t plaatsje Tauranga, bij The Bay of Plenty.

Omdat we de doelstelling hadden wat actiever te zijn vandaag zijn we om tien uur vertrokken. Daarna aan een stuk doorgereden, behalve ff stoppen om boodschappen te doen. Toen we aankwamen in ’t stadje was het ff zoeken, maar Michel en Joep navigeerden ons er goed naartoe. Bij de camping eerst maar ff een tukkie gedaan. Daarna naar een Kiwifarm gereden. Wist je dat Kiwi’s aan struiken groeien? Ik niet, vond ’t wel grappig om te zien. Ze hangen ongeveer bij je middel tot aan boven je hoofd. Bij de farm kon je een rondleiding krijgen, maar die hebben we toch maar afgeslagen vanwege ’t geld. In plaats daarvan een heerlijk Kiwi-limoen ijsje gegeten en kiwisap gedronken. Ook een leuk roadsign gekocht voor in de auto, ook over kiwi’s, maar dan de vogel. Wat wel opviel was dat je er geen kiwi’s kon kopen of plukken. Vreemd, je komt toch ook niet bij een wijnboer om alleen maar rond te kijken?

Bij terugkomst moest er weer getukt worden. Hierna weer lekker wezen bbq’en. Grappig hoe dat gaat met voedsel dat je bij je hebt. We begonnen met enkele tasjes, maar dat is nu een grote volle doos geworden die op de achterbank in de auto staat tijdens het rijden. In ieder geval lekker veel voorraad, geen honger meer lijden hier. Op de camping was geen enkele pan of borden aanwezig. Wij wilden vier borden, maar die moest je met een hele set huren voor 10 dollar. Veel te duur! Natuurlijk tegen ’t zere been van de Hollanders, dus een stuk gereden om plastic bordjes te kopen. Zelfde bedrag uitgegeven, maar nu mogen we ze houden. Het eten was in ieder geval wel weer erg goed. Daarna zitten kaarten en de laatste Harry Potter film gekeken die op de laptop staat. Nu maar afwachten tot de nieuwste uitkomt. Morgen moeten we nog kijken wat we doen. Eerst Joep afgooien, die wil op de locatie kijken waar ze de film ‘the hobbit’ op gaan nemen. Vinden wij iets te duur, dus wij gaan wat anders doen…

06-01-2011 Einde weddenschap
Actief dagje gehad vandaag. Om tien uur weggereden om Joep naar Hobbiton te brengen. Daarna hebben we wat rondgereden in de omgeving, een prachtig groen landschap met glooiende heuvels. Vervolgens ff bij de Mac gelunched en bij een I-site gekeken (informatiecentrum). Daarna rondgereden, op zoek naar een plek om te wandelen. Dit alles duurde iets te lang, dus eerst Joep opgehaald. Die had een mooie rondtocht gehad door ‘The Shire’, waar de Hobbits leven in de film The Lord of the Rings. Eigenlijk mag ’t niet, maar wellicht plaatst hij wat foto’s op z’n blog (check mijn reisvrienden).

Met z’n vieren hebben we een end gereden naar een waterval. Het was nog een aardige wandeling, drie kwartier klimmen. Zo steil dat ik goed buiten adem was toen ik boven was, en ’t zweet liep van m’n hoofd af. Maar wel een mooie route! Lekker avontuurlijk over stenen klauteren en zo. Was ook erg prettig om weer ’s wat te doen, daar krijg je energie van. Anders kak ik echt verschrikkelijk in. Wat hebben we ’t toch slecht ;-) Na de watervallen weer terug gereden en ff boodschappen gedaan. Voor avondeten hebben weer ’s gebbq’t. Derde keer op een rij, maar wel erg lekker! Daarna discussie over onze drankweddenschap, om niet te drinken deze maand. Uiteindelijk hebben we ‘m maar ontbonden omdat ’t vakantie is… Ik moet zeggen dat ik ’t aardig volhield, maar Michel vond ’t lastig (vanwege de vakantie) en voor Rob en Joep was ’t ook leuker.

Dus besloten met Rob een pack bier te halen. Wij met z’n tweeën in de auto in de stad. Wat vijf minuten had moeten duren heeft ons uiteindelijk een uur gekost. Eerst verkeerd gereden, toen naar de verkeerde supermarkt en toen konden we de weg terug niet meer vinden. Uiteindelijk maar gevraagd aan wat mensen en toch nog gelukt. Dat wordt nog wat als we in Australië moeten rijden…
Eenmaal teruggekomen een biertje gehad en ff wat zitten kletsen (Michel gaat zich toch aan z’n weddenschap houden, gaat een maand niets drinken). Morgen weer vertrekken naar ’t volgende mooie plekkie, een stinkdorp, aldus Rob!

07-01-2011 gaar dagje
Had vandaag m’n dag niet echt. ’s Ochtends smsje van ma dat ik m’n mail moest checken en daar rustig voor moest gaan zitten. Gelijk maar van ’t ergste uitgegaan natuurlijk, d’r zal wellicht iemand op sterven liggen. Na ’t uitchecken eerst naar de Mac gegaan voor WiFi. Voor $5,- een hamburger gekocht, maar dat bleek net de enige Mac te zijn zonder Wifi. Balen. In de auto maar ff gebeld. Wat ik dacht klopte toch. M’n opa (van moeders kant) is ongeneeslijk ziek. Omdat ik vaak op het negatieve voorbereid ben had ik al zoiets verwacht voordat ik vertrok. Ik ben dan ook blij dat ik de laatste dag toch nog even gebeld heb, en vanuit Auckland een kaartje gestuurd heb. Leuk is het natuurlijk nooit, maar het hoort bij het leven. Ik kan echter moeilijk naar Nederland komen, dus ik zal het gewoon moeten accepteren zoals het is.

De rest van de dag ging wat moeizaam, het was warm, ik was geïrriteerd en had nergens zin in. In ieder geval ff lekker gezwommen om wat af te koelen, was wel fijn. Ook nog een wasje gedraaid. ’s Middags wilden we langs het Kiwi centrum gaan (de vogel, niet de vrucht) om ze in het echt te zien. Lijkt me erg mooi! We waren alleen verkeerd gereden en kwamen vijf minuten te laat aan, waardoor we een uur zouden moeten wachten voor de volgende tour. Morgen weer een kans, dus maar boodschappen gehaald. O ja, we zitten nu in Rotorua, een stad die bekend staat om al z’n geisers en hotsprings. Het stinkt in de hele stad lekker naar zwavel, dus we zullen dat morgen ff gaan checken.

Aan het begin van de avond waren we allemaal erg gaar, behalve Joep. Michel had hoofdpijn en we baalden van onze luiheid. Afgesproken dat we voortaan als we ergens aankomen eerst naar een I-site gaan en kijken wat er te doen is. Dan ff spullen afgooien op camping en eten en de hort op, een wandeling maken of zo. Het is zonde om onze tijd hier te verlummelen. We zijn er gewoon erg aan gewend geraakt, het sluipt er stiekem in. Daarnaast zijn we toch allemaal aan het bier gegaan (behalve Joep, die wilde graag een alcoholvrije dag). Toen zat de sfeer er gelijk een stuk beter in! Muziekje erbij aan en avondeten. Daarna eens een keer een erg goede douche gehad. De douchekop hing nou ‘s hoog genoeg en het was niet zo smerig, een verademing. Vervolgens na nog een biertje wezen poolen. Ik weet niet wat voor gelegenheid het was, maar wij hoorden er niet echt thuis. Het was gratis (relaxed) en we stonden tussen allemaal bendeleden of zo, van Spaanse komaf. Was verder prima, we hebben erg veel schik gehad. Na ’t poolen nog ff buiten gezeten en biertje gedaan. Toch nog een leuke avond gehad, na een gare dag.

08-01-2011
Druk daggie gehad. ’s Ochtends om acht uur opgestaan om naar een natuurgebied te kijken met allerlei vulkanische activiteit. We begonnen met een geiser, daar zat water in van ongeveer 150 graden. Dat moet elke dag spuiten, hetgeen werd opgewekt door er wasmiddel in te gooien. De straal kwam tot wel 20 meter hoog. Daarna het park ingelopen, daar stikte het van gaten in de grond waar allemaal water met zwavel uit kwam borrelen en modder. Stinken! Wel erg mooi om te zien. Ook was er een klein meertje, met daarin een diepe put waaruit kokend water kwam. Zag er erg mooi uit, had zin om er in te duiken. Geen goed plan natuurlijk… We hebben ongeveer twee uur rondgelopen in ’t gebied, maar daarna werden we toch wat misselijk van al die zwaveldampen.

Toen ff gegeten en wat foto’s uitgezocht op de laptop. Vervolgens gingen Michel en Rob raften (een type vijf baan, met de hoogste val van Nieuw Zeeland, 7 meter hoog). Joep en ik gingen naar het Kiwi centrum. Daar worden Kiwi-eieren binnengebracht en uitgebroed. Naar een half jaartje worden de vogels weer in het wild uitgezet. Wij hadden een kijkje achter de schermen genomen, waarbij we de eieren zagen en een net uitgekomen jong. Daarna zagen we nog 3 kiwi’s achter het glas. Was wel moeilijk te zien omdat het erg donker was. Kiwi’s zijn dan ook nachtvogels die stekeblind zijn en overdag slapen. Vanavond gaan we ’t nog een keer proberen, maar dan mogen we in een kooi waar de beestjes rondlopen. Bij het Kiwi Experience hoorde een park met mooie cijfers waar we even doorheen gelopen waren. Vervolgens wat boodschappen gehaald, een tukkie gedaan en eten gekookt met Joep. Toen nogmaals een hoop foto’s uitgezocht op de laptop, zitten erg leuke tussen.

’s Avonds eerst Michel en Rob afgezet, die gingen poolen. Joep en ik gingen nogmaals naar ’t Kiwi park. Daar konden we in een kooi waar er een paar rondliepen. Gaaf, want eentje liep de hele tijd echt dichtbij heen en weer! Leuke beestjes. Daarnaast was het park verlicht met spotlights in verschillende kleuren, waardoor het er eigenlijk leuker was dan overdag. In een grote vijver zagen we alle vissen (Trout) in een cirkel zwemmen, alsof ze een draaikolk aan ’t maken waren. Heb vissen dat nog nooit zien doen, best wel bijzonder. Dat deden ze om extra zuurstof in ’t water te creëren (hebben we later gehoord). Daarna nog ff buiten gezeten. Morgen gaan we naar Taupo, naar het grootste meer van Nieuw Zeeland. Zitten daar op een vijf sterrencamping naast ’t Hilton, hoop dat ’t z’n naam eer aan doet!

Nog ff wat reacties:

@ Ome Eejic: Heb je mijn mailtje gekregen? heb ’t journaal gezien ja, hier in Nieuw Zeeland hebben ze ’t er ook vaak over. Schijnt best bar en boos te zijn. Hoop dat de ellende over een paar weken voorbij is, want die kant willen Rob en ik ook nog op gaan…

@ Hillie: Fijn dat je de kaart mooi vond, dat hoopte ik al! Ik vond de beestjes erg leuk om te zien. Nieuw Zeeland is ook een aanrader voor je! Vooral de Kiwi is echt een leuk beestje.

@ Piet: Veel succes in Italië! Ik dacht dat het daar wel een stukje warmer zou zijn ;-) Nou, aan de luiheid moeten we nog ff werken. Komt wel goed. Lators!

@ Erna: Ben te lui om te reageren

@ Tante Sylvia: Thanx, fijn dat je ’t leuk vindt om te lezen! Ja, ’s gaaf om te zien die sterren. Ze lijken ook veel lichter te zijn, dat komt waarschijnlijk doordat er hier minder mensen leven. Zeg tegen Daan dat we nog een keer over een vulkaan heen gaan vliegen (hij heeft een poos geleden voor mij een vulkaan getekend, die heb ik nog steeds).

@ Robert: Ha knal-Ert! Hebbie nog goed vuurwerk gehad dit jaar? Ben blij dat je moest lache om m’n kaart, ik lag plat toen ik ‘m schreef. Enne, voor jou niet de beste wensen dit jaar! Ik zal nog ’n pijpje op je drinken! Trouwens, de groeten aan je moetie. Weinig liefs, VanderGuit

@ Jacques: Nou, dan kan ik nog wel ff sudderen denk ik… ;-)


  • 09 Januari 2011 - 09:03

    Erna:

    Was weer leuk om te lezen, wist niet dat kiwi.s zo groeiden. De natuur is daar prachtig ja, jullie maken zat mee.
    Beter dat de auto automatisch is, rijd wel erg fijn, helemaal als het zo gevaarlijk is, heerlijk om jullie daar in zomerkleding te zien, alhoewel het hier ook nu beter weer is, de sneeuw eindelijk weg, en gisteren was het al weer 10gr. wat niet wil zeggen dat we de winter gehad hebben.Geniet ervan jongens, en een pilsje hoort bij vakantie hoor, het echte leven begint weer als je thuis bent, nu genieten,liefs

  • 09 Januari 2011 - 13:18

    Piet:

    Ha Giep,het is daar zeker mooi.
    Zal toch eens moeten zien of daar niks te verkopen is.We hebben machine,s gebouwd voor kiwi,s.
    Reageer nu nog van uit Italie,morgen weer naar huis.Bij jullie zal het verder nog best wel lukken.Veel succes met actief worden

  • 09 Januari 2011 - 20:14

    Carla:

    Hoi Guido,

    Wist je dat zwavelbaden goed zijn voor je huid?? Echt! ik heb er ooit in gezwommen, het stink verschrikkelijk ik weet het, mensen met huid problemen schijnen er baat bij te hebben. Ik heb mijn babyhuidje niet mee terug gekregen helaas!!!!
    Mooi die natuur daar, maar een varken blijf een varken ook al is het een Nieuw Zeelander, dat is me wel duidelijk.
    Op het moment ben ik ook een Kiwi, slaap overdag,( en s'nachts) geveld door een longontsteking. blijf maar lekker daar genieten, hier zijn zoveel mensen ziek.

    Groetjes Carla

  • 09 Januari 2011 - 21:21

    Jasmijn:

    Hierbij weer een reactie van mij!
    Aller eerst wou ik ook nog even zeggen dat je een erg mooie kaart gestuurd had! Erg jaloers op dat mooie strand en de zon, zou ik ook wel zin in hebben!
    Maar wat ben je eigenlijk ook een erg iemand; je had nog zo gezegd dat je 1 hele maand niet ging drinken, je kan het nog geen 8 dagen volhouden! Slecht!
    Maar dit leventje van je gaat dus nog 5 maanden zo door? Nou dat gaat wat worden! Kom je zelf als een lui varken terug! :P
    Ik heb er trouwens ook nog nooit bij stil gestaan hoe kiwi's groeien, maar wel leuk om te zien!
    Ook erg mooie foto's weer. Verschil tussen die 2 kiwi's kan ik trouwens niet vinden! Lopen de slippers nog goed?
    Dikke kus!

  • 10 Januari 2011 - 10:17

    Robin En Chantal:

    Hey Giepie,
    wederom weer goed om te zien en te lezen dat je het nog steeds naar je zin hebt en ervan geniet, vooral blijven doen. Shit hé je opa, sterkte ermee, ook voor je vader en moeder!
    Dank voor je leuke kaart.
    We moeten snel wat met Jaszie gaan afspreken, want om eerlijk te zijn is het er nog niet van gekomen, sorry.
    Groetjes, Robin en Chantal

  • 10 Januari 2011 - 12:57

    Josje:

    Vriend!

    Ik lees het trouw hoor, een waar feestje, maar wat VOORAL een feestje was, was de prachtkaart! Ik ben natuurlijk langs iedereen gegaan: KIJK! Een kiwi!! Leuk he? Ja toch?! Aaahhh... Nou, je kan je er vast een voorstelling bij maken, ik was in elk geval stukken enthousiaster dan al mijn toeschouwers ;)

    Veel plezier he! xxx

    ps. Ik ga ervan uit dat jullie wel van de gelegenheid gebruik hebben gemaakt om elkaar eens flink te bitchslappen en samen te gaan bungeejumpen?

  • 10 Januari 2011 - 23:09

    Opa @ Oma Overzet:

    Hi Guido
    We know of a little guy ,who at breakfast had to eat geprakte kiwi and banana.
    Well now that little guy has enough kiwi behind him to last him for a life time.
    Thank you for your card of wineglass bay,you are showing very interesting pictures and travel events from down under.
    We are doing good , friday is my last chemo,and then the catscan.
    It should be good ,we hope.
    Anyway you have a great time and enjoy yourself.This is a fantastictrip for you.
    Wishing you all the best.
    Love,
    Oma @ Opa


  • 11 Januari 2011 - 17:35

    Hillie:

    Lekker is anders....met die rotte eieren lucht. Maar ja...als je weet dat het zwavel is klinkt het meteen beter.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

guido

ff de winter ontvluchten...

Actief sinds 10 Sept. 2010
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 52029

Voorgaande reizen:

09 November 2010 - 06 April 2011

Giepstar in kangoeroeland

Landen bezocht: